Citroën Terugroepactie: Ruim 33.000 Auto’s Vanwege Airbagproblemen

Gepubliceerd op 19 juni 2025 door Redactie De Laatste Trends
Ruim 33.000 Citroën-auto’s in Nederland worden teruggeroepen vanwege een potentieel veiligheidsrisico met de airbags. Autofabrikant Stellantis heeft deze terugroepactie ingesteld naar aanleiding van problemen die zich bij warm weer kunnen voordoen, wat potentieel kan leiden tot defecten bij een aanrijding. Deze actie volgt op een recente gebeurtenis in Frankrijk, waarbij een airbag defect was geconstateerd.
Achtergrond van het Airbagprobleem
De terugroepactie betreft een probleem met de airbags van bepaalde Citroën-modellen en is een Europees probleem. De kwaliteit van de airbags kan aangetast worden door hitte, wat risico’s met zich meebrengt voor de veiligheid van de inzittenden. Deze problematiek heeft geleid tot de noodzaak van de terugroepactie om potentiële gevaren te minimaliseren.
Welke Citroën-modellen zijn betrokken?
De terugroepactie richt zich specifiek op de Citroën C3 en DS3 van de eerste generatie. Stellantis, de moedermaatschappij van Citroën, heeft besloten om ruim 33.000 auto's in Nederland terug te halen. Volgens NOS, is de oorzaak van de terugroepactie het feit dat problemen met de airbags zijn vastgesteld. Deze defecten worden verergerd door hitte, waardoor het risico op een explosie bij een aanrijding toeneemt.

Het recente overlijden in Frankrijk, waarbij een defecte airbag een rol speelde, heeft de urgentie van de terugroepactie benadrukt. Stellantis heeft aangegeven dat alle betrokkenen in de genoemde modellen direct contact zullen krijgen met een uitnodiging voor een afspraak om de airbags te laten vervangen of repareren.
Wat moeten bezitters van een betrokken Citroën doen?
De terugroepactie van ruim 33.000 Citroën C3 en DS3 auto's benadrukt het belang van regelmatige veiligheidsonderhoud en de impact van omgevingsfactoren, zoals hitte, op de functionaliteit van voertuigonderdelen. Stellantis zal de betrokken klanten direct benaderen om de reparatie of vervanging van de airbags te coördineren, in een poging om verdere incidenten te voorkomen en de veiligheid van de inzittenden te waarborgen.